Wij mensen zijn van nature enorm geneigd om dingen te veranderen. Wij als creatieve ondernemers zijn na twee dagen ergens aan werken al verveeld en willen verandering. Buitenstaanders zouden ons zien als ongeduldig of impulsief, en soms hebben ze gelijk. Het probleem dat veel ondernemers hebben is dat ze teveel willen veranderen en te weinig verbeteren.
Er zijn een aantal basisdingen die creatieve ondernemers compleet verkeerd doen en/of negeren. Ik heb een aantal strategieën waardoor je maximaal je creativiteit kan gebruiken om je business door het plafond te jagen. In deze blog geef ik je 12 concrete tips die ervoor gaan zorgen dat je gaat winnen in plaats van worstelen, waardoor er meer peace in je leven gaat komen.
De 12 tips die ik met je ga delen:
- Besluit om uit de ratrace te stappen
- Als je je creativiteit in je marketing kwijt kunt heb je onbeperkt inspiratie
- Ga voor lange termijn succes + groei
- Wees niet dom
- Projecten versus processen
- Blijf ZELF niet steeds hetzelfde doen
- De architect versus de bouwvakker
- Vergeet perfectionisme
- Neem afstand van je team
- Wacht een week
- Bouw algoritmes
- Geef het water
Kijk jij liever een video hierover? Check deze video waarin ik de 12 tips met je deel.
1. Besluit om uit de ratrace te stappen
Er zijn een heleboel ondernemers die leven van maand tot maand, van factuur tot factuur. Bij deze ondernemers lukt het niet om maandelijks of zelfs jaarlijks te groeien. Wat er hier fout gaat is dat zij de hele tijd een andere business hebben. Ze veranderen hun business in plaats van dat ze hun huidige business verbeteren.
“Na 25 jaar hebben zulke ondernemers 25 keer een jaar ervaring in plaats van 25 jaar ervaring”
De eerste stap in maximaal je creativiteit gebruiken om je business te laten groeien is de keuze maken om niet meer van maand tot maand en van factuur tot factuur te leven. Je moet baas worden over je eigen business om te kunnen groeien.
2. Als je je creativiteit in je marketing kwijt kunt heb je onbeperkt inspiratie
Veel ondernemers hebben stress, teveel werk, maken veel te veel uren, laten hun team op hol slaan en verdienen een ton per jaar maar houden daar geen euro van over. Wat hier mis gaat is dat het business model steeds wordt aangepast. “We hebben nu dit, maar we gaan nu dat doen want dat is mega.”
De basis van een business zouden eigenlijk een of twee hele simpele businessmodellen moeten zijn. Deze business modellen mogen best saai zijn, als ze maar heel erg goed en betrouwbaar zijn.
Alle creativiteit die in je systeem zit moet er wel uit. “Het laatste wat je moet willen is die persoon killen”. Je moet die persoon omarmen maar die mag niet aan je business model komen. Je moet een simpel business model hebben en daarnaast los gaan met je creativiteit in de marketing.
Denk hierbij aan een videoreeks op youtube, een boek schrijven en posten, quote deck die je eerst op instagram plaatst, al die gekke dingen, ideeën, gebruik in je marketing. Dit kan niet creatief genoeg zijn. Veel marketing is fucking boring maar marketing kan niet gek genoeg zijn. Hoe gek maakt niet uit, als je maar een betrouwbaar business model hebt.
Kijk bijvoorbeeld naar Apple, die hebben al tien jaar hetzelfde business model. Ze verkopen een iphone, een ipad, een watch en macbooks, in al die jaren hebben ze hetzelfde businessmodel gehouden en deze producten verkocht.
“Houd je business model simpel, uit al je creativiteit in je marketing.”
3. Ga voor lange termijn succes + groei
Je wilt als ondernemer structureel beter en beter worden, elke maand of elk kwartaal je omzet en bankrekening laten groeien en meer vrijheid voor jezelf creëren. Dat is de reden dat je ondernemer wilt worden. Als je steeds alles in je business blijft aanpassen heb je geen vrijheid. Dan ben je niet de master maar de puppet.
Er is niets mooier dan een business die echt voor jou werkt. Een business die steeds beter wordt. Ga voor lange termijn succes en groei. Maakt voor jezelf bewust die keuze. Ga voor lange termijn succes, groei en wees creatief.
4. Wees niet dom
Stel: je hebt de code gekraakt. Je business staat. Je product, je klanten, je team, alles gaat lekker. Veel ondernemers die op dat punt aankomen gaan zichzelf en hun business saboteren. Ze gaan alles overhoop gooien en iets nieuws doen. Wees niet dom. Wees gewoon slim.
5. Projecten versus processen
Jij bent waarschijnlijk goed in projecten. Je vindt het tof om nieuwe dingen te bedenken en uitdenken. Het begin van een project, het creëren, het bouwen, vind je tof. Je bent goed in het nieuwe en hebt hiervoor geen discipline nodig.
“Veel ondernemers hebben hoge wilskracht en lage discipline”
Als je een ondernemer vraagt om een berg te verzetten denken ze ‘oké cool bring it’. Maar als je ze vraagt om 5 taken elke dag structureel te doen kunnen ze dat niet. Je kunt bergen vergelijken met projecten en processen zijn dingen die je structureel hetzelfde moet doen. Je wilt niet dat je in de processen zit maar je wilt meer focussen op projecten.
Jij als ondernemer creëert de projecten en geeft ze vervolgens aan de procesmanagers. Jij komt niet meer aan het kindje wat je hebt gecreëerd en bedacht, die laat je in handen van de procesmanagers. Je gaat maximaal nog maar een keer per week brainstormen over problemen waar je team tegenaan loopt tijdens de processen.
Geef je projecten over aan de procesmanagers, denk het proces uit en draag het over
Zorg dat je zelf zo weinig mogelijk in de processen zit. Je moet ze wel zelf uitdenken maar vervolgens door iemand anders laten runnen en verbeteren. Focus zelf op projecten en laat andere mensen op de processen zitten. Jouw creatieve ideeën zijn mega destructive voor de processen. Je gift is ook je curse. Blijf in je magic zitten: de projecten.
6. Blijf ZELF niet steeds hetzelfde doen
Processen moeten elke dag hetzelfde blijven. Hou je aan het proces dan kan je naar verbetering. Naar excellence kom je door progress: steeds hetzelfde een klein beetje beter doen. Maar blijf zelf niet steeds hetzelfde doen.
7. De architect versus de bouwvakker
Je moet iets meer afstand nemen van business processen en van afstand kijken wat er precies gebeurt met de business. Bij projecten van afstand kijken hoe goed iets loopt. Zou dit iets zijn als het de aankomende drie á vijf jaar gaat lopen, hoe zou het zijn als je iemand vindt die op het product gaat zitten en het process gaat managen de aankomende jaren.
Wees de architect en probeer afstand te creëren om AAN je business te werken. Mentaal en ook fysiek: ga bijvoorbeeld een dag niet naar kantoor, check een dag niet constant je mail, ben ‘s middags niet bereikbaar voor thinking time voor je business. Je bent geneigd om door te blijven gaan en te bouwvakken.
Zorg ervoor dat je geen bouwvakker wordt in je bedrijf
Je kan betere keuzes maken als business owner dan als werknemer in je business. Je moet afstand nemen om te kijken wat de owner nodig heeft maar ook om te kijken wat het bedrijf nodig heeft. Bekijk je bedrijf dan ook echt als een bedrijf en niet als iets wat echt geld genereert of wat jouw purpose bereikt.
“Most companies do what the owner wants instead of what the business needs”
8. Vergeet perfectionisme
Accepteer dat iemand anders het mogelijk niet zo goed doet als jij. De mensen die sales voor mij doen zijn goed, maar niet zo goed als ik. Dat is iets wat ik 100% zeker weet. Alleen ik heb geen tijd om te closen. Dus als zij 80% zo goed zijn als ik ben ik tevreden, 80 is krachtig. Ik streef wel naar excellence, door progress en verbetering.
9. Neem afstand van je team
Dit vinden we moeilijk maar maakt het een mega verschil. Ondernemers zijn zo geneigd om compleet in de business te zitten en voelen zich bezwaard om afstand te nemen. Maar we zijn onze business begonnen om vrijheid te creëren in onze business. En vaak doen we niet wat we willen, afstand nemen om AAN onze business te werken.
Je team is super en je kan niet zonder je team, maar je moet ook afstand nemen van je team. Je kunt het niet alleen maar je moet ook niet te close worden. Je moet nog wel je vrijheid pakken zonder je schuldig te voelen. Jij bent de visionair: niemand heeft zoveel purpose, visie en passie voor je bedrijf als jij, zelf je beste teamlid niet.
Zo besloot ik bijvoorbeeld in 2005 geen mails meer van klanten te lezen. Het laatste wat je moet doen is je visie aanpassen op azijnpissers. Bij kritiek pas je je steeds een klein beetje aan: tot je weer vanille bent. Je moet niet altijd 100% connected zijn met zulke dingen, jij bent zelf degene met de big vision.
10. Wacht een week
Als je op het punt staat om iets nieuws te doen of ergens mee wilt stoppen, heb dan eerst vijf of tien gesprekken en maak daarna een goede verstandige keuze. Je moet niet in een opwelling dingen in de wereld gooien. Als je een gek idee hebt dat alles gaat veranderen: niet direct naar je team communiceren, bespreek het met vertrouwelingen, je mentor of de beste mensen uit je team en wacht een week.
11. Bouw algoritmes
This is where the magic happens. Als je dit begrijpt kan je business zo fijn zo lekker doorgroeien.
Een algoritme is een proces wat je bedenkt en helemaal perfect uit werkt. Je maakt een algoritme zo goed dat je het aan iemand anders kan geven en zij het forever voor je kunnen runnen. Het is eigenlijk een soort stappenplan. Hierin kan je je creativiteit toepassen om te zorgen dat er met weinig werk een massaproductie wordt gecreëerd.
Maak een algoritme en laat deze uitvoeren door je team, this is where the magic happens!
Als Eelco een video opneemt dan moet die video daarna naar insta tv, facebook tv, facebook, youtube, podcasts, die podcast moet een tweet worden, hij moet naar itunes, soundcloud, er moet een blogpost geschreven worden, uit de blogpost minimaal 10 quotes gehaald, en ga zo maar door. Dat is een algoritme creëren.
“Bij het creëren van een algoritme moet je denken: What else is possible?”
Een ander voorbeeld van een algoritme creëren is: Wat als iemand in jouw winkel komt? Je werknemers vragen ‘Mogen we uw naam en email voor 20% korting noteren?’. Stel je hebt 40 klanten per dag 250 dagen per jaar heb je na een jaar 10.000 mensen op je mailinglijst. Dit zijn jouw kopers, hier zit het goud.
12. Geef het water
Kijk naar alle mooie dingen die je hebt gebouwd, hoeveel mooie dingen heb je gecreëerd de afgelopen jaren in je business? Hoeveel kindjes heb je gecreëerd en hoeveel heb je er weer afgeslacht? Wat heeft geld verdiend en bestaat op een gekke manier niet meer? Dit is zonde!
Wat nou als je op je kindjes, op de dingen die je hebt gecreëerd, alles uit dit blog gaat toepassen en dat water blijft geven. Als ze steeds blijven doorgroeien, hoe fijn wordt je business dan. Dan ontwikkel je echt een business die voor jou werkt. Dan heb je van je business je blessing gemaakt.
Laat je een reactie achter?
Is deze blog waardevol voor je geweest? Laat in de reacties weten welke tip jij gaat toepassen in je business. Ik lees alle reacties en zou het leuk vinden om jullie reacties te lezen.